by  in Blog

3 simpele en effectieve tips bij stress

In het dagelijks leven is stress onvermijdelijk. We krijgen er allemaal mee te maken. Stress kan komen van buitenaf of van binnenuit. Zelf een herinnering kan in ons lichaam een stressreactie oproepen. Stress werkt via hormonen en om gezond met stress om te gaan is het belangrijk dat we de tijd nemen om die hormoonspiegel weer te laten dalen.

Met deze oefeningen nodig ik je uit om eens nieuwsgierig en opmerkzaam te zijn tijdens een stressvol moment. We leren het verschil zien tussen wat er daadwerkelijk gebeurt en hoe we de situatie inkleuren met onze gedachten.

Met deze Mindful Moments word je dus uitgenodigd om heel even uit de situatie te stappen. We merken op hoe stress zich manifesteert in ons lichaam en de geest. Daarna doen we iets zoals een dansje of een gezichtsmassage om de stressreactie te laten zakken en zo zorgen we ervoor dat de hormoonspiegel weer daalt. En als je dat gedaan hebt, dan kun je weer bewust kiezen hoe jij je dag wilt voortzetten. Je schakelt van onbewust naar bewust kiezen!

Nieuwsgierig? Bekijk de video.

 

 

Lees hieronder meer tips voor bij  ‘de mindful moments’.

 

Volgen van de adem

Maak contact met je lichaam. Voel hoe je voeten stevig op de grond staan. Voel hoe je lichaam ruimte inneemt. Voel hoe je staat. Maak ook contact met je ademhaling. Je hoeft deze niet te veranderen maar oberveer hoe je adem gaat. Merk op waar je de adem voelt. Gaat je adem snel of langzaam. Houd je aandacht bij de adem.  Houd je aandacht bij de voeten, voel hoe je stevig staat en volg de adem voor 3 in en uitademingen.

Et voila! Je hebt een Mindfulmoment midden in de drukte!

Stressdansje

Maak ook hier contact met het lichaam door op te merken hoe je staat. Voel waar de adem stroomt en leg vervolgens je hand op de plek waar je de stress voelt in je lichaam. Geef ruimte aan dat wat je voelt en adem. Kies dan voordat je weer verder gaat met waar je mee bezig was om even een ‘stress/anti stress’ dansje te doen. Je stapt even uit je automatische piloot en kan vanuit daar bewust verder.

Gezichtsmassage

Stap even uit je alledaagse activiteiten en geef jezelf een gezichtsmassage. Volg met aandacht het contact van de vingers op het gezicht. Je bent even helemaal in het moment.

 

Wil je meer weten? Ik beantwoord je vragen graag via anita@iammindful.nl Wil je graag mindfulness integreren in je leven? Klik dan hier om je aan te melden!

 

Liefs,

Anita

Anita3 simpele en effectieve tips bij stress