Mindfulness

‘Mindfulness is the continuous practice of touching deeply every moment of daily life.’
Thich Nhat Hanh

Mindfulness is volledig opmerkzaam zijn in het huidige moment zonder oordeel. Denk aan een adembenemende zonsondergang of een prachtig muziekstuk waar je volledig in op kunt gaan. Je bent één met het moment. Je bent één en al aandacht.

In deze drukke wereld zijn we altijd iets aan het doen en ook onze geest is druk. We leven een groot gedeelte van de dag op de automatische piloot. Let maar eens op hoe vaak je in gedachten bent terwijl je ergens mee bezig bent. Ergens hoorde ik dat we meer dan 40000 gedachten per dag hebben. We besteden dus aardig wat tijd in ons hoofd in plaats van in het huidige moment. Dit kan stress veroorzaken. We zijn snel afgeleid, gedachten malen en we ervaren verwarrende emoties. We nemen aan dat dit normaal is. Zo is het leven nu eenmaal. Maar dit hoeft dus niet.

Mindfulness leert ons op een vriendelijke en nieuwsgierige manier opmerkzaam te zijn in het huidige moment. Waar je aandacht is, daar ben je. Door middel van meditatie observeer je zonder oordeel in open aandacht en in stilte je gevoelens, gedachten, emoties en omgeving. In het leren observeren van de geest kunnen we beginnen patronen te zien en patronen los te laten. Je leert bewust te reageren en beter je grenzen te bewaken. Zelfonderzoek staat centraal.

Mindfulness leert je schakelen om vanuit de automatische piloot contact te maken met het hier en nu. Zijn in het huidige moment, daar waar het leven werkelijk is. Kortom mindfulness brengt balans in je leven, helpt je beter met klachten om gaan en helpt je jouw kwaliteiten te ontwikkelen. Het geeft het leven meer kleur!


Geschiedenis

De Amerikaan Jon Kabat-Zinn is de grondlegger van de mindfulnesstraining. Kabat-Zinn is van oorsprong moleculair bioloog, maar daarnaast ook ervaren in meditatie en yoga. Met deze ingrediënten ontwikkelde hij een training met als doel Chronische patiënten middelen te geven waardoor ze zelf iets aan hun gezondheid konden (blijven) doen. Deze patienten waren medisch gezien vaak uitbehandeld en vielen vaak tussen wal en schip.

In 1979 opende hij bij het ziekenhuis van zijn universiteit de Stress Reduction Clinic. Zijn experiment bleek succesvol. Ook andere soorten patiënten bleken baat te hebben bij de benadering. Inmiddels hebben duizenden mensen, met verschillende achtergronden en uit verschillende landen, de training gevolgd. Ook wordt steeds meer wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd, waarbij de effectiviteit van de training inmiddels ruimschoots is bewezen.

Mindfulness-Based Stress Reduction

De officiële benaming voor de Mindfulness Training van I am Mindful is Mindfulness-Based Stress Reduction training (MBSR).

Mindfulness, of opmerkzaamheid, is het hart van de boeddhistische psychologie. Volgens de leer van de Boeddha is het cultiveren van opmerkzaamheid is het hoogste goed. Elementen van opmerkzaamheid vind je terug in alle stromingen met een boeddhistische achtergrond: van yoga tot zen, van vipassana tot tai chi. Mindfulness richt zich op de essentie van de boeddhistische praktijk, zonder de ballast van tradities en rituelen. Oosterse wijsheden in een praktisch, toepasbaar, Westers jasje.

AnitaMindfulness